کانون حقوق بشر ایران، بازتاب خبرها و صدای کلیه زندانیان با هر عقیده و مرام و مسلک از ترک و لر و بلوچ و عرب و کرد و فارس

اعدام زندانی سیاسی بلوچ ادریس جمشید‌زهی در زندان زاهدان

۲۸ تیر, ۱۴۰۳دسته‌بندی اعدام

زندانی سیاسی ادریس جمشیدزهی متهم بود که در سال ۹۶ یک فرمانده بسیج به نام سیدعبدالکریم سجادی را در ایرانشهر به قتل رسانده است. وی پس از سال‌ها سحرگاه امروز به این اتهام اعدام شد

به گزارش کانون حقوق بشر ایران، ۲۸تیرماه ۱۴۰۳، سحرگاه امروز، یک زندانی سیاسی بلوچ به نام ادریس جمشیدزهی در زندان مرکزی زاهدان اعدام شد. او متهم بود که در سال ۱۳۹۶، یک فرمانده بسیج به نام سیدعبدالکریم سجادی را در ایرانشهر به قتل رسانده است. گفته می شود این فرد فرمانده بومی بسیج و سپاه در ایرانشهر و از دوستان قاسم سلیمانی بوده که در آن منطقه اقدام به عضوگیری جوانان منطقه برای رفتن به سوریه می‌کرده است.

از این فرد تحت عنوان «یادگار دوران مبارزه و تبعید مقام معظم رهبری در ایرانشهر» یاد شده است. وی در فروردی ۹۶، با شلیک گلوله به قتل رسیده است.

آخرین وضعیت زندانی سیاسی رضا نبوی چاشمی، در زندان سمنان

زندان زابل، سرقت وسایل ضروری زندانیان بلوچ توسط رئیس و مدیر داخلی زندان


اعتراف اجباری تحت شکنجه

ادریس جمشیدزهی، ۴۵ ساله، اهل شهرستان ایرانشهر، متاهل و دارای ۵فرزند بود. زندانی سیاسی بلوچ جمشیدزهی پیش از دستگیری به شغل کشاورزی اشتغال داشته است. گفته می شود او پس از بازداشت تحت شکنجه وادار به اعتراف اجباری شده بود. این اعترافات زمینه‌ساز اعدام وی‌ می‌باشد.

او همراه با تعدادی دیگر در خرداد سال ۱۳۹۶، به اتهام قتل عبدالکریم سجادی بازداشت و تحت شکنجه قرار گرفتند.

آنها پس از ۷ماه فشار و شکنجه در بازداشتگاه اداره اطلاعات زاهدان به بند سه زندان مرکزی زاهدان منتقل شدند. این زندانیان در اواخر سال ۹۷ از بند ۳ زندان زاهدان به زندان گوهردشت تبعید شدند.

این زندانیان در دی‌ماه ۱۴۰۰، پس از نزدیک به ۵ سال حبس در تبعید و بلاتکلیفی در زندان گوهردشت، جهت شرکت در دادگاه به زاهدان برگردانده شدند.

ادریس جمشیدزهی توسط دادگاه کیفری زاهدان به اتهام «اقدام علیه امنیت کشور و محاربه و قتل عبدالکریم سجادی» به اعدام و سه هم پرونده ای وی محمود ستوان، عبدالعزیز ستوان و محمد صالح شهدادزهی به حبس ابد محکوم شدند.

کانون حقوق بشر ایران را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:
تلگرام / توییتر / اینستاگرام / یوتیوب / فیسبوک

اشتراک:

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

نوشته‌های پر بیننده

بایگانی وبلاگ

بازدید وبلاگ