کانون حقوق بشر ایران، بازتاب خبرها و صدای کلیه زندانیان با هر عقیده و مرام و مسلک از ترک و لر و بلوچ و عرب و کرد و فارس

۲۸۳ اعدام ارمغان حکومت ولایت فقیه در نیمه نخست سال میلادی ۲۰۲۴ برای مردم ایران

۲۷ تیر, ۱۴۰۳دسته‌بندی گزارش ویژه

لیست بخش‌های مختلف

1. آمار اعدام‌ها در هر ماه میلادی

2. اعدام ۵زندانی سیاسی در نیمه نخست سال ۲۰۲۴

3. اعدام دست‌کم ۱۰ زن زندانی

4. اعـدام ۲کودک مجرم

5. رویارویی مردم و حکومت با افشای اسامی اعـدام‌ شدگان و عوامل اعـدام در زندانها

براساس گزارش تنظیم شده توسط کانون حقوق بشر ایران، در نیمه نخست سال میلادی ۲۰۲۴ دست‌کم ۲۸۳ زندانی در زندا‌ن‌های ایران اعدام شده‌‌اند

براساس آمارهای ثبت شده توسط کانون حقوق بشر ایران، در ۶ماه اول سال میلادی ۲۰۲۴ در زندان‌های مختلف حاکمیت دیکتاتوری و فاشیسم مذهبی حاکم بر ایران، دستکم ۲۸۳ نفر اعدام شده اند.

با توجه به انجام مخفیانه اعدام‌ها و اعلام نشدن آن در رسانه‌‌ها توسط قوه قضاییه بدیهی است که آمار واقعی بیش از این تعداد ‌باشد.

1آمار اعدام‌ها در هر ماه میلادی

ژانویه                      ۸۵ نفر

فوریه                      ۸ نفر

مارس                     ۲۱ نفر

آوریل                     ۷۸ نفر

می                         ۷۳ نفر

ژوئن                       ۱۸ نفر

بر این اساس، بالاترین اعدام‌ها در ماه ژانویه صورت گرفته است.

در میان اعدام شدگان دستکم ۳۱ زندانی بلوچ و ۴۳ زندانی کرد به چشم می‌خورد. ۱۰ تن از زندانیان را زنان و ۵ نفر را زندانیان سیاسی تشکیل می‌دهند.

اینفوگرافی اعدام نیمه نخست سال میلادی در ایران

2اعدام ۵زندانی سیاسی در نیمه نخست سال ۲۰۲۴

در نیمه اول سال میلادی دستکم ۵زندانی سیاسی توسط مقامات قوه قضاییه حکومت اعدام شده‌اند.

زندانیان سیاسی اعدام‌شده عبارتند از :

داوود عبداللهی: وی در تاریخ ۱۲دی۱۴۰۲، برابر با ۲ژانویه ۲۰۲۴، پس از ۱۴سال حبس به اتهام کشتن امام جمعه مسجد خلفای راشدین مهاباد در زندان قزلحصار اعدام شد.

محمد قبادلو: وی ۲۳ساله بود و به اتهام کشتن یک مأمور انتظامی در زندان قزلحصار اعدام شد. محمد از بازداشت‌شدگان قیام سراسری ۱۴۰۱ بود. وکیل مدافع وی گفته بود حکم اعدام او توسط شعبه اول دیوانعالی کشور نقض شده و پرونده به شعبه هم‌ عرض (شعبه ۵ کیفری یک تهران) ارجاع داده شد تا حکم مناسب صادر گردد. با این حال، پرونده ماه‌ها به دست این شعبه نرسید و سرانجام، شعبه اول دیوانعالی کشور اعلام کرد که رسیدگی به پرونده منوط به نتیجه رسیدگی در شعبه ۳۹ است و او را روز ۲بهمن۱۴۰۲ اعدام کردند.

فرهاد سلیمی: وی در تاریخ ۳بهمن۱۴۰۲ برابر با ۲۳ژانویه ۲۰۲۴، بعد از ۱۴سال حبس به اتهام کشتن امام جمعه مسجد خلفای راشدین مهاباد، در زندان قزلحصار اعدام شد. حکم اعدام وی در حالی به اجرا درآمد که به همراه هم‌پرونده‌‌های‌ خود انور خضری وخسرو بشارت، از ۹دی۱۴۰۲، در زندان قزلحصار اعتصاب غذا کرده بودند. این زندانیان در اعتراض به اجرای حکم داوود عبداللهی، زندانی هم‌پرونده خود و بالا گرفتن احتمال اجرای حکم اعدام خودشان دست به اعتصاب غذا زدند. در ماه‌های پیش از این نیز، ۳تن دیگر از هم‌پرونده‌ای‌های فرهاد سلیمی به نام‌های، داوود عبداللهی، ایوب کریمی و قاسم آبسته در همین زندان اعدام شده‌ بودند.

فرهاد سلیمی، انور خضری، قاسم آبسته، داوود عبداللهی، خسرو بشارت، کامران شیخه و ایوب کریمی، روز ۱۶ آذر ۱۳۸۸ توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به اتهام پرونده قتل “عبدالرحیم تینا”، توسط شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی مقیسه به اتهاماتی نظیر “اقدام علیه امنیت ملی”، “تبلیغ علیه نظام”، “عضویت در گروه‌های سلفی” و “افساد فی‌الأرض” به اعدام محکوم شده بودند.

جلسه رسیدگی به اتهامات این ۷ زندانی مذهبی کرد اواخر اسفند ماه سال ۱۳۹۴، برگزار و ۵ خرداد ماه سال ۱۳۹۵، حکم مذکور رسماً به آنها ابلاغ شد.

انور خضری: زندانی کْرد بعد از ۱۵سال حبس در تاریخ ۱۲اردیبهشت۱۴۰۳، برابر با اول می ۲۰۲۴، به اتهام کشتن امام جمعه مسجد خلفای راشدین مهاباد، در زندان قزلحصار اعدام شد.

خسرو بشارت: زندانی کْرد ۴۰ساله پس از ۱۵سال حبس در تاریخ ۲۶اردیبهشت۱۴۰۳، برابر با ۱۵می ۲۰۲۴، به اتهام کشتن امام جمعه مسجد خلفای راشدین مهاباد، در زندان قزلحصار اعدام شد.

اعدام نیمه نخست سال میلادی ایران

3اعدام دست‌کم ۱۰ زن زندانی

 در نیمه نخست سال میلادی ۲۰۲۴، دستکم ۱۰ زندانی زن اعـدام شده‌اند. اسامی زنان اعـدام‌شده عبارتند از :

هاجر اتابکی: وی ۴۱ساله و مادر یک فرزند بود و در تاریخ ۳۰دی۱۴۰۲، برابر با ۲۰ژانویه ۲۰۲۴، به اتهام مواد مخدر در زندان مرکزی قزوین اعـدام شد.

زهرا نظریان: وی ۲۷ساله بود و در تاریخ ۱۱بهمن۱۴۰۲، برابر با ۳۱ژانویه ۲۰۲۴، به اتهام قتل در زندان سبزوار اعـدام شد.

یک زن: وی به همراه همسرش به اتهام مواد مخدر در تاریخ ۶فروردین ۱۴۰۳، برابر با ۲۵مارس ۲۰۲۴، در زندان مرکزی تبریز اعـدام شد.

مرجان حاجی نژاد: وی کودک مجرم هم بود و در ۱۹سالگی در تاریخ ۲۳فروردین ۱۴۰۳، برابر با ۱۱آوریل ۲۰۲۴، به اتهام مواد مخدر همراه با همسرش در زندان مرکزی زنجان اعـدام شد. مرجان اطلاع نداشت که همسرش در خودرو مواد مخدر حمل می‌کند.

ثریا محمدی: وی در تاریخ ۵اردیبهشت ۱۴۰۳، برابر با ۲۴آوریل ۲۰۲۴، به اتهام قتل در زندان قزلحصار اعـدام شد.

یک زن: وی در تاریخ ۱۱اردیبهشت ۱۴۰۳، برابر با ۳۰آوریل ۲۰۲۴، به اتهام مواد مخدر در زندان مرکزی بیرجند اعـدام شد.

فریبا محمدزهی: زندانی بلوچ ۳۳ساله در تاریخ ۱۹اردیبهشت ۱۴۰۳، برابر با ۸می ۲۰۲۴، به اتهام مواد مخدر در زندان مرکزی کرمان اعـدام شد.

راضیه (نام فامیل نامشخص): در تاریخ ۲۶اردیبهشت ۱۴۰۳، برابر با ۱۵می ۲۰۲۴، به اتهام قتل در زندان مرکزی مشهد اعـدام شد.

فاطمه عبداللهی: وی ۲۷ساله بود و در تاریخ ۲۹اردیبهشت ۱۴۰۳، برابر با ۱۸می ۲۰۲۴، به اتهام قتل در زندان نیشابور اعـدام شد.

پروین موسوی: وی ۵۳ساله بود و در تاریخ ۲۹اردیبهشت ۱۴۰۳، برابر با ۱۸می ۲۰۲۴، به اتهام مواد مخدر در زندان مرکزی ارومیه اعـدام شد. وی در زندان به سرطان مبتلا شده و در همان وضعیت اعـدام شد.

4اعـدام ۲کودک مجرم

قوه قضایی در نیمه نخست سال ۲۰۲۴میلادی دستکم ۲کودک مجرم را اعـدام کرده است. اسامی کودک مجرم‌های اعـدام‌شده عبارتند از:

مرجان حاجی نژاد: وی کودک مجرم هم بود و در ۱۹سالگی در تاریخ ۲۳فروردین ۱۴۰۳، برابر با ۱۱آوریل ۲۰۲۳، به اتهام مواد مخدر همراه با همسرش در زندان مرکزی زنجان اعـدام شد. وی اطلاع نداشت که همسرش در خودرو مواد مخدر حمل می‌کند.

رامین سعادت: او ۲۰ساله بود و در تاریخ ۲۹اردیهبشت ۱۴۰۳، برابر با ۱۸می ۲۰۲۴، به اتهام قتل در زندان میاندوآب اعـدام شد. رامین در زمان دستگیری زیر ۱۸سال داشت.

5رویارویی مردم و حکومت با افشای اسامی اعـدام‌ شدگان و عوامل اعـدام در زندانها

کشف یا اعلام اسامی اعـدام‌شدگان و همچنین اسامی قضات مرگ و مهره‌ها و عواملی که در دستگاه قضاییه و زندان‌ها، زندانیان را پای چوبه‌های دار می‌برند، یک صحنه‌ از رویارویی مردم و حکومت سرکوب‌گر حاکم است. بسیاری از کوشندگان راه آزادی و احیای حقوق بشر در ایران، در تلاش و تکاپو هستند تا اخبار اعـدام زندانیان را از منابع معتبر و یا خانواده‌ قربانیان بدست آورده و آن را منتشر کنند. افشای اعـدام‌ها تاکنون باعث شده، نظام سرکوبگر حاکم در مجامع بین‌المللی به عنوان یکی از ناقضان اصلی حقوق بشر در جهان معرفی و ثبت شود.

کانون حقوق بشر ایران را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:
تلگرام / توییتر / اینستاگرام / یوتیوب / فیسبوک

اشتراک:

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

نوشته‌های پر بیننده

بایگانی وبلاگ

بازدید وبلاگ