کانون حقوق بشر ایران، بازتاب خبرها و صدای کلیه زندانیان با هر عقیده و مرام و مسلک از ترک و لر و بلوچ و عرب و کرد و فارس

آخرین وضعیت زندانی سیاسی محمد بروغنی از بازداشت شدگان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱

۶ مرداد, ۱۴۰۳دسته‌بندی حقوق بشر


در تاریخ ۱۸دی‌ماه ۱۴۰۱، زندانی سیاسی محمد بروغنی به همراه جان‌باخته راه آزادی محمد قبادلو در زندان گوهردشت جهت اجرای حکم اعدام به سلول انفرادی منتقل شده بودند. مردم با شنیدن این خبر با تجمع گسترده در مقابل این زندان مانع اجرای حکم اعدام وی شدند

به گزارش کانون حقوق بشرایران، شنبه ۶مرداد ۱۴۰۳، زندانی سیاسی محمد بروغنی، از بازداشت شدگان قیام سراسری ۱۴۰۱، پس از نقض حکم اعدام، به ۵سال حبس و ۱۰سال تبعید به نائین اصفهان محکوم شده است. او هم اکنون در زندان قزلحصار زندانی است.

زندانی سیاسی محمد بروغنی، فرزند حسین، متولد اسفند ۱۳۸۲، پیش از بازداشت کارگر بود. او در جریان اعتراضات سراسری سال ۱۴۰۱، توسط نیروهای امنیتی در پاکدشت بازداشت شد. وی توسط شعبه پانزدهم دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی صلواتی به اتهام “محاربه از طریق کشیدن سلاح سرد، درگیری با ماموران و به آتش کشیدن فرمانداری پاکدشت” به اعدام محکوم شد.

تجمع نیمه شب مردم معترض در مقابل زندان گوهردشت برای جلوگیری از اعدام محمد بروغنی و محمد قبادلو

اعدام دستکم ۴۲زندانی در ماه‌های خرداد و تیر ۱۴۰۳

https://youtu.be/56EsWzgwL2M

بزرگ نشان دادن خسارات برای توجیه حکم اعدام

در جلسه دادگاه به وی گفته شد، برآورد خسارات شما و هم‌دستان‌تان یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان به فرمانداری پاکدشت، پنج میلیارد و ۳۴۶ میلیون تومان به شهرداری، یک میلیارد و ۵۷۴ میلیون تومان به ناحیه مقاومت بسیج، ۸۰۰ میلیون تومان به پلیس و ۴۰۰ میلیون تومان نیز به اتاق اصناف است و چهار دستگاه خودپرداز بانک‌ها را نیز تخریب کردید. به این صورت سران قوه قضاییه می‌خواهند با بزرگ نشان دادن خسارات برای اعدام وی توجیه داشته باشند. در حالی‌که طبق قانون این یک اقدام جمعی بوده و نمی‌تواند تودیع خسارت از یک یا چند نفر داشته باشند. ضمن این فرمانداری یک مکان دولتی است و مصداق مال مردم در رابطه با آن سندیت نداشت.

صدور حکم اعدام برای زندانی سیاسی محمد بروغنی

در تاریخ ۱۲دی ۱۴۰۱، مرکز رسانه قوه قضاییه در خبری به بهانه شفاف‌سازی پیرامون وضعیت حقوقی محمد بروغنی، از تایید حکم اعدام وی در دیوان عالی کشور خبر داد. در ادامه این حکم پس از ثبت اعاده دادرسی، تا زمان حصول نتیجه در دیوان عالی کشور، متوقف و پرونده جهت رسیدگی به شعبه هم عرض دادگاه صادر کننده رأی ارجاع شد.

در تاریخ ۱۸دی‌ماه ۱۴۰۱، زندانی سیاسی محمد بروغنی به همراه جان‌باخته راه آزادی محمد قبادلو در زندان گوهردشت جهت اجرای حکم اعدام به سلول انفرادی منتقل شده بودند. مردم با شنیدن این خبر با تجمع گسترده در مقابل این زندان مانع اجرای حکم اعدام وی شدند.

وی در زندان تحت فشارهای جسمی و روحی ماموران زندان قرار دارد.

 زندگی سخت و پرمشقت زندانی سیاسی محمد بروغنی

حسین، پدر محمد بروغنی، پیشتر در گفت‌و‌گویی در رابطه با زندگی سخت و پرمشقت زندانی سیاسی محمد بروغنی گفته بود:

«اصلیت ما سبزواریه، اما در پاکدشت ورامین زندگی می‌کنیم و روزی‌مان را از طریق جمع‌آوری ضایعات آهن به دست می‌آورم.


محمد، پسرم از بچگی‌اش کارگری می‌کرد، از 7سالگی در کفاشی کار می‌کرد. این حرفه را کامل یاد گرفت. کفاش ماهری شد. بعد هم که ما از مامازند رفتیم، به یک شرکت تولید پمپ آب رفت و آنجا کار می‌کرد. محمد واقعا کاری بود و زحمت می‌کشید.

محمد از کودکی وقتی فهمید که باید روی پای خودش بایستد، می‌رفت کفاشی تا 17سالگی کفاشی می‌کرد، زمانی هم که مدرسه می‌رفت، بعدازظهر‌ها می‌رفت کفاشی می‌کرد، برای خودش کار می‌آورد در خانه هم کارگری می‌کرد. پسرم هیچ‌وقت بیکار نبود. رویای پیشرفت داشت و می‌خواست زندگی خوبی برای خودش و خانواده‌اش بسازد.»

کانون حقوق بشر ایران را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:
تلگرام / توییتر / اینستاگرام / یوتیوب / فیسبوک

اشتراک:

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

نوشته‌های پر بیننده

بایگانی وبلاگ

بازدید وبلاگ