کانون حقوق بشر ایران، بازتاب خبرها و صدای کلیه زندانیان با هر عقیده و مرام و مسلک از ترک و لر و بلوچ و عرب و کرد و فارس

آخرین وضعیت ۷تن از زندانیان سیاسی در بند ۴ زندان اوین

۳۱ تیر, ۱۴۰۳دسته‌بندی حقوق بشر

شش زندانی سیاسی با اتهام سنگین بغی در زندان اوین

لیست بخش‌های مختلف

1. درباره سیدمحمد تقوی

2. در باره زندانی سیاسی وحید بنی عامریان

3. درباره زندانی سیاسی پویا قبادی

4. درباره بابک علیپور

5. درباره ابوالحسن منتظر

این زندانیان سیاسی محبوس در زندان اوین در روز ۱۱ تیر ۱۴۰۳، به شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی ایمان افشاری احضار و برای ۶تن از آنان اتهام بغی صادر شد

به گزارش کانون حقوق بشر ایران، یک‌شنبه ۳۱تیرماه ۱۴۰۳، هفت تن از زندانیان سیاسی که شش تن از آنها متهم به بغی شده‌اند، در بند ۴ زندان اوین در بلاتکلیفی به سر می‌برند. این در شرایطی است که هر یک از آنها با بیماری‌های مختلفی مواجه بوده و به دلیل عدم دسترسی به امکانات و داروهای خاص خود در شرایط سختی به سر می‌برند.

علی اکبر دانشفر، پویا قبادی، سیدمحمد تقوی، وحید بنی عامریان، ابوالحسن منتظر و بابک علیپور و سیدمجتبی تقوی هم اکنون در زندان اوین در بلاتکلیفی به سر می‌برند.

علی اکبر دانشفر، پویا قبادی، سیدمحمد تقوی، وحید بنی عامریان، ابوالحسن منتظر و بابک علیپور پیش از این در تیر ماه ۱۴۰۳، به بغی متهم شده اند. این زندانیان سیاسی در روز ۱۱ تیر ۱۴۰۳، به شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی ایمان افشاری احضار و اتهام بغی بر علیه ایشان صادر شد. مجتبی تقوی نیز در یک پرونده مشترک با این ۶زندانی سیاسی، به «عضویت در مجاهدین خلق و اجتماع و تبانی بر علیه امنیت کشور» متهم شده است.

سیدمحمد تقوی در روز ۱۱ تیر ۱۴۰۳، پس از عدم شرکت در جلسه دادگاه در اعتراض به نداشتن وکیل به سلول انفرادی ۲۰۹ اوین منتقل و تا این تاریخ در ۲۰۹ اوین محبوس است و مشخص نیست که تا چه مدت باید در انفرادی باقی بماند.

این زندانیان سیاسی در شرایطی سخت در سالن‌های متراکم از جمعیت، در حالی که از بیماری‌های سختی رنج می‌برند، بدون امکانات سرمایشی به سر می‌برند. این در شرایطی است که رسیدگی پزشکی و امکان دسترسی ایشان به پزشک محدود است.

به طور خاص زندانی سیاسی ابوالحسن منتظر، به بیماری‌‌های قلبی، ریوی، کلیه، مجاری ادراری و آرتروز مبتلاست و آقای سیدمحمد تقوی از بیماری فشار خون رنج می‌برد.

هم چنین زندانی سیاسی پویا قبادی به بیماری زخم معده و وحید بنی عامریان به بیماری‌های سندروم روده تحریک پذیر، ضعف در سیستم ایمنی و عفونت شدید در مجاری تنفسی مبتلا است.

به گزارش منبع مطلع با وجود اینکه خانواده‌های زندانیان اقدام به تهیه و هماهنگی برای رساندن داروها به عزیزان‌شان کردند، اما مسئولان زندان از تحویل‌گیری بخشی از داروها خودداری کرده‌اند.

1درباره سیدمحمد تقوی

زندانی سیاسی سید محمد تقوی، ۵۷ساله از زندانیان سیاسی دهه ۶۰ و هوادار مجاهدین بوده است. وی دارای مدرک لیسانس گرافیک دانشگاه تهران است.

او در تاریخ ۴اسفند‌ماه ۱۴۰۲، توسط نیروهای امنیتی در شهرستان چالدران بازداشت و به زندان ماکو منتقل شد. وی پس از بازجویی‌های اولیه، در تاریخ ۱۱اسفندماه ۱۴۰۲، به زندان اوین منتقل شد و پس از ۴ماه بازجویی در بند ۲۰۹ اوین به بند ۴ این زندان منتقل شد.

آقای تقوی پیش از این سابقه بازداشت در سال ۹۹ داشته است. وی نزدیک به ۳سال در زندان اوین به اتهام هواداری و ارتباط با مجاهدین خلق در زندان بوده و در بهمن ۱۴۰۱ از زندان آزاد شده بود.

2در باره زندانی سیاسی وحید بنی عامریان

وحید بنی عامریان، متولد ۱۳۷۱، اهل سنقر، فارغ التخصیل دانشگاه صنعتی خواجه نصیر تهران و فوق لیسانس رشته مدیریت است.

وحید بنی عامریان روز اول دی ماه ۱۴۰۲، با ضرب و شتم توسط ماموران وزارت اطلاعات دستگیر و به زندان اوین منتقل شد. او را به بند ۲۰۹ اوین منتقل کردند و تا اول خرداد ماه ۱۴۰۳، در این بند محبوس بود. او سپس به بند ۴ زندان اوین منتقل شد.

او پیش از این در سال‌های ۹۶ و ۹۷ سابقه بازداشت داشته است. وی در دی ماه ۹۷، به اتهام «تبلیغ علیه نظام و توهین به رهبری» به ۵سال زندان محکوم شد.

در اسفندماه ۹۹، مجددا بازداشت و در شهریور ماه ۹۹، توسط قاضی مقیسه در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به اتهام‌های «اقدام علیه امنیت ملی از طریق عضویت و همکاری موثر با سازمان مجاهدین خلق ایران»، «تبلیغ علیه نظام»، «تخریب اموال دولتی»، «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی کشور» و ارتباط با مجاهدین خلق به ۱۰ سال زندان و ۲ سال تبعید محکوم شد.

وحید بنی عامریان در زندان اوین و گوهردشت زندانی بوده و در اسفند ماه ۱۴۰۱، از زندان گوهردشت آزاد شد. وی پس از آزادی به شهر بشاگرد تبعید شد.

او که پیش از این بیش از ۲سال در زندان‌های اوین و گوهردشت محبوس بوده، به بیماری‌های سندروم روده تحریک پذیر، ضعف در سیستم ایمنی و عفونت شدید در مجاری تنفسی مبتلا است.

3درباره زندانی سیاسی پویا قبادی

پویا قبادی، متولد سال ۱۳۷۱ از سنقر و فارغ‌التحصیل مهندسی برق است.

وی روز ۴ اسفند ماه ۱۴۰۲، در چالدران بازداشت و به زندان ماکو منتقل شد. او سپس به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل و مدت ۴ ماه در بند ۲۰۹ اوین محبوس بود. پویا قبادی در اول خرداد ۱۴۰۳، به بند ۴ زندان اوین منتقل شد.

او پیش از این در اردیبهشت ماه ۱۳۹۷ توسط نیروهای امنیتی در تهران بازداشت و با وثیقه آزاد شد. وی در این پرونده به اتهام «تبلیغ علیه نظام و اجتماع و تبانی» به ۵ سال زندان محکوم گردید.

او سپس همراه با وحید بنی عامریان در اسفندماه ۱۳۹۷ دستگیر شدند و هر دو به مدت ۴ ماه در سلول‌های ۲۰۹ اوین تحت بازجویی و شکنجه قرار گرفتند. این دو زندانی زیر بازجویی تحت فشارهایی از قبیل نگهداری در سلول انفرادی و تهدید به بازداشت اقوام نزدیک قرار داشتند. پس از ۴ماه بازجویی و شکنجه به بند عمومی زندان اوین منتقل شدند.

پویا قبادی در‌ آبان‌ماه ۱۳۹۸ از زندان اوین به زندان تهران بزرگ منتقل و در ۲ مردادماه ۱۴۰۱،‌ در یک انتقال جمعی زندانیان سیاسی از زندان تهران بزرگ به زندان اوین منتقل شد.

پویا قبادی و وحید بنی عامریان در شهریورماه سال ۹۹، جهت پرونده دوم خود توسط قاضی مقیسه در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران دادگاهی شدند. قاضی مقیسه در جلسه قبلی دادگاه این دو زندانی را متهم به محاربه و تهدید به اعدام کرد. اتهام ایشان «اقدام علیه امنیت ملی از طریق عضویت و همکاری موثر با سازمان مجاهدین خلق ایران»، «تبلیغ علیه نظام»، «تخریب اموال دولتی»، «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی کشور» اعلام شد. هر دو زندانی سیاسی پس از گذراندن دوره‌ای یک ساله با اتهام محاربه، در آذرماه ۱۴۰۰، به ۱۰ سال زندان و تبعید محکوم شدند.

پویا قبادی در زندان‌های اوین، تهران بزرگ و گوهردشت محبوس بوده و سرانجام در اسفند ماه ۱۴۰۱ آزاد و به شهرستان نیکشهر در استان سیستان و بلوچستان تبعید شد.

4درباره بابک علیپور

زندانی سیاسی بابک علیپور متولد ۱۳۷۰، از شهر آمل، دارای لیسانس حقوق و مجرد است.

بابک علیپور در دیماه ۱۴۰۲، در تهران دستگیر و به ۲۰۹ اوین منتقل شد. وی مدت ۴ماه در ۲۰۹ اوین بلاتکلیف بود.

در اردیبهشت ماه ۱۴۰۳، به همراه وحید بنی عامریان پس از ۴ماه بلاتکلیفی و نگهداری در ۲۰۹ اوین، به «بغی، عضویت و همکاری با مجاهدین خلق، اجتماع و تبانی بر علیه امنیت کشور از طریق همکاری با مجاهدین خلق» متهم شد. این اتهامات به او ابلاغ شده است.

بابک علیپور روز اول خرداد ۱۴۰۳، همراه با ۴زندانی سیاسی دیگر وحید بنی عامریان، ابوالحسن منتظر، پویا قبادی و سیدمحمد تقوی از بند ۲۰۹ اوین به قرنطینه بند ۴ این زندان منتقل شدند.

او پیش از این به همراه برادرش روزبه علیپور در تاریخ ۱۳ آبان‌ ۱۳۹۷، در بازار تره بار رشت بازداشت شدند.

بابک علیپور توسط شعبه یکم دادگاه انقلاب رشت به اتهام «عضویت در مجاهدین خلق و توهین به رهبری» به ۷ سال زندان محکوم شد. این حکم در مرحله تجدیدنظر عینا تایید شد. در نهایت بابک علیپور از تاریخ ۱۲ تیرماه ۱۳۹۸ جهت تحمل دوران محکومیت خود بازداشت و راهی زندان لاکان رشت شده بود. پس از ۲.۵سال زندان آزاد شد.

او برای بار دوم در آذر ۱۴۰۰، در شهریار دستگیر و پس از تحمل ۲سال از محکومیت در اسفند ۱۴۰۱، از بند ۴ زندان اوین آزاد شد.

او در زمان تحمل محکومیتش در سال‌های قبل، به بیماری عفونت روده و بیماری پروستات مبتلا شد و مدت‌ها بدون رسیدگی پزشکی با درد بسیار گذراند.

5درباره ابوالحسن منتظر

زندانی سیاسی ابوالحسن منتظر متولد ۱۳۳۸ از شهر تهران دارای لیسانس معماری است.

او در تاریخ اول دی‌ماه ۱۴۰۲ بازداشت و به سلول انفرادی بند ۲۰۹ اوین منتقل و تحت بازجویی قرار گرفت.

او از زندانیان سیاسی دوران شاه است که در سال ۱۳۵۶، در مشهد بازداشت و به مدت ۶ماه در زندان وکیل آباد مشهد زندانی بوده است. پیش از آن نیز در دوران سربازی توسط رکن ۲ ارتش بازداشت و ۴۵ روز در بازداشتگاه بسر برده و سپس آزاد شده بود.

وی همچنین در ۱۳ خرداد سال ۱۳۶۰ در مشهد بازداشت شده و به مدت ۴سال و ۳ماه در زندان وکیل آباد مشهد زندانی و در مهرماه سال ۱۳۶۴ آزاد شد.

زندانی سیاسی ابوالحسن منتظر برای باری دیگر در خرداد سال ۱۳۹۷ بازداشت شد. وی در تاریخ۱۳مهر ۱۳۹۹ توسط دادگاه انقلاب تهران با اتهام «اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی، تبلیغ علیه نظام، از طریق ارتباط و عضویت در سازمان مجاهدین» به ۵ سال زندان محکوم شد. زندانی سیاسی ابوالحسن منتظر در تاریخ ۱۷مهر ۱۴۰۰، از زندان اوین به زندان گوهر دشت تبعید شد. وی در تاریخ ۱۰فروردین ۱۴۰۱‌ آزاد شد.

آقای منتظر از بیماری‌های متعددی از جمله بیماری‌‌های قلبی، ریوی، کلیه، مجاری ادراری و آرتروز رنج میبرد. علاوه بر این بیماری‌ها وی از یک نوع بیماری سخت پوستی به نام پسوریازیس نیز رنج میبرد. این زندانی ۶۲ ساله با کلکسیونی از بیماری‌ها شرایط سخت و طاقت فرسایی را در زندان تحمل میکند که برای سلامتیش زیان بار است.

کانون حقوق بشر ایران را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:
تلگرام / توییتر / اینستاگرام / یوتیوب / فیسبوک

اشتراک:

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

نوشته‌های پر بیننده

بایگانی وبلاگ

بازدید وبلاگ