کانون حقوق بشر ایران، بازتاب خبرها و صدای کلیه زندانیان با هر عقیده و مرام و مسلک از ترک و لر و بلوچ و عرب و کرد و فارس

اعدام ۷زندانی در زندان‌های وکیل‌آباد مشهد و مرکزی تبریز

۱۳ تیر, ۱۴۰۳دسته‌بندی اعدام


از خردادماه و با نزدیک شدن به انتخابات ریاست‌جمهوری حکومت، انتظار می‌رفت که آمار اعدام در این مدت به صفر برسد، اما دستگاه سرکوب حکومت به دلیل نیاز حتی در این دوران نیز نتوانست اعـدام‌ها را متوقف کند

به گزارش کانون حقوق بشر ایران، چهارشنبه ۱۳تیرماه ۱۴۰۳، هفت زندانی در زندان‌های وکیل‌آباد مشهد و مرکزی تبریز اعدام شده‌اند. سحرگاه سه‌شنبه ۱۲تیرماه ۱۴۰۳، سه زندانی در زندان مرکزی تبریز اعدام شدند. هویت ۲تن از زندانیان اعدام شده عبارتند از: رضا احمدزاده ۴۷ساله اهل تبریز و بهرام محرمی ۳۶ساله اهل تبریز. این ۲زندانی در پرونده‌های جداگانه به اتهام قتل به اعدام محکوم شده بودند. هویت نفر سوم منصور اعلام شده است. خبر اعدام وی توسط کانون حقوق بشر ایران روز سه‌شنبه ۱۲تیرماه ۱۴۰۳، منتشر شده بود.

سحرگاه یک‌شنبه دهم تیرماه ۱۴۰۳، چهار زندانی در زندان وکیل‌آباد مشهد اعدام شدند. اتهام این ۴زندانی در ارتباط با مواد مخدر بوده است. ۲تن از زندانیان اهل مشهد، یک تن اهل قوچان و یک تن تبعه افغانستان بوده است. حکم اعدام این زندانیان بدون اطلاع به خانواده و ملاقات آخر با آنها صورت گرفته است. از هویت این زندانیان تا لحظه ارسال خبر اطلاع دقیقی در دست نیست. خبر اعدام این زندانیان نیز توسط رسانه‌های داخلی و سایت‌های مرتبط با قوه قضاییه منتشر نشده است.

اعدام یک جوان ۲۸ساله در زندان مرکزی تبریز

بازداشت و بلاتکلیفی بیش از ۳۰۰ روزه روح‌الله کاووسی

نیاز دستگاه سرکوب به اعدام زندانیان

از خردادماه و با نزدیک شدن به انتخابات ریاست‌جمهوری حکومت، انتظار می رفت که آمار اعـدام در این ماه کاهش یافته و حتی به صفر برسد. اما دستگاه سرکوب حکومت حتی در این دوران نیز نتوانست اعـدام‌ها را متوقف کند. در خرداد ماه حداقل ۱۲زندانی اعـدام شده‌اند. رسانه‌های داخلی خبر بسیاری از این اعـدام‌ها را منتشر نکرده است.

افزایش آمار اعدام‌ها در سایه بحران‌های اقتصادی

در سایه بحران اقتصادی فلج‌کننده‌ ناشی از غارتگری سران حکومت، آمار اعـدام‌ها در کشور به طور نگران‌کننده‌ای رو به افزایش است. این موج اعـدام‌ها که عمدتاً جرائم مرتبط با مواد مخدر و قتل می‌باشد، در رابطه مستقیم با فقر و فساد اقتصادی است که کشور را فرا گرفته است.

آمار اعـدام‌ها در یک سال گذشته بالاترین آمار اعـدام در 8 سال گذشته بوده است. این آمار نشان‌دهنده تشدید روند خشونت دولتی است که به جای پاسخ به چالش‌های اقتصادی و اجتماعی متعددی که مردم با آن دست به گریبان هستند به اعـدام روی آورده است.

در حالی که سران حکومت تلاش می‌کنند افزایش اعـدام‌ها را به عنوان راه حلی برای مقابله با جرم و جنایت، به ویژه قاچاق مواد مخدر، نشان دهند، مردم معتقدند که این مجازات‌ها نه تنها بازدارنده نیستند، بلکه ریشه مشکلات را حل نمی‌کنند و صرفاً ابزاری برای سرکوب نارضایتی‌های عمومی و حفظ قدرت در دستان سران حکومت می‌باشد.

نقض قوانین حقوق بشر در روند دادرسی

علاوه بر این، بسیاری از اعـدام‌ها در ایران با نقض قوانین حقوق بشر همراه است. متهمان، اغلب بدون دسترسی به وکیل انتخابی یا روند دادرسی عادلانه، به اعـدام محکوم می‌شوند. گزارش‌های متعددی از شکنجه و اعترافات اجباری در زندان‌ها حکایت دارند که نشان‌دهنده بی‌اعتنایی سیستم قضایی ایران به حقوق اولیه انسانی است.

جامعه جهانی، به ویژه سازمان‌های حقوق بشری، بارها نسبت به افزایش اعـدام‌ها در ایران ابراز نگرانی کرده و خواستار توقف این اقدامات وحشیانه شده‌اند. 

کانون حقوق بشر ایران را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:
تلگرام / توییتر / اینستاگرام / یوتیوب / فیسبوک

اشتراک:

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

نوشته‌های پر بیننده

بایگانی وبلاگ

بازدید وبلاگ