کانون حقوق بشر ایران، بازتاب خبرها و صدای کلیه زندانیان با هر عقیده و مرام و مسلک از ترک و لر و بلوچ و عرب و کرد و فارس

زندانی بلوچ مولوی ابراهیم حسن زهی، تشدید فشار توسط مقامات اداره اطلاعات و زندان مرکزی زاهدان

۱۲ تیر, ۱۴۰۳دسته‌بندی حقوق بشر


زندانی بلوچ مولوی ابراهیم حسن‌زهی در تاریخ ۶اسفند‌ماه ۱۴۰۱، توسط ماموران امنیتی، پس از خارج شدن از مسجد مکی بازداشت و تحت شدید‌ترین شکنجه‌های فیزیکی و روانی قرار گرفته بود

به گزارش کانون حقوق بشر ایران، سه‌شنبه ۱۲تیرماه ۱۴۰۳، اداره اطلاعات استان سیستان و بلوچستان، و قاضی ناظر زندان مرکزی زاهدان، با مرخصی با تودیع وثیقه برای زندانی سیاسی بلوچ مولوی ابراهیم حسن‌زهی مخالفت می‌کنند.

زندانی بلوچ مولوی ابراهیم حسن‌زهی در تاریخ ۶اسفند‌ماه ۱۴۰۱، توسط ماموران امنیتی، پس از خارج شدن از مسجد مکی بازداشت و تحت شدید‌ترین شکنجه‌های فیزیکی و روانی قرار گرفته بود. وی مدت‌های طولانی در سلول انفرادی نگهداری شده و خانواده‌اش از وضعیت وی هیچ اطلاعی نداشتند.

شدت شکنجه‌ها بر این زندانی بلوچ به حدی بود که با گذشت بیش از ۱۷ماه هنوز آثار شکنجه بر روی بدن وی قابل مشاهده است. در نهایت وی در دادگاه انقلاب زاهدان به ۳سال و ۳ماه حبس محکوم شد. با گذشت بیش از ۱۷ ماه از بازداشت وی مقامات اداره اطلاعات و زندان مرکزی زاهدان با مرخصی وی با تودیع وثیقه مخالفت می‌کنند. این اقدامات در راستای شکنجه روحی این زندانی بلوچ و خانواده وی می‌باشد.

زندانی بلوچ مولوی ابراهیم حسن‌زهی ۲۵ساله از علمای مسجد مکی است. وی ساکن زاهدان می‌باشد.

تشدید فشار بر زندانیان بلوچ در زندان مرکزی زاهدان

اعدام یک جوان ۲۸ساله در زندان مرکزی تبریز

دستگیری‌های گسترده پس از اعتراضات جمعه خونین زاهدان

وضعیت استان سیستان و بلوچستان پس از اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ تا کنون همواره امنیتی و متشنج بوده است. پس از جمعه خونین در زاهدان، سران رژیم اقدام به دستگیر‌ی‌های گسترده در این استان کرده‌اند. این تظاهرات پس از پایان نماز جمعه و در خیابان‌های حوالی مسجد مکی این شهر بود. نیروهای امنیتی با حمله به سمت تظاهر‌کنندگان عده‌ای از آنها را بازداشت کردند

شهر زاهدان و سایر شهرهای استان سیستان و بلوچستان در اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ شرکت فعالی داشتند. در جمعه خونین زاهـدان بیش از ۱۰۰ تن از مردم معترض زاهـدان کشته و شمار بسیار بیشتری از آنها زخمی و دستگیر شدند. این واقعه در روز جمعه ۸ مهر ۱۴۰۱ رخ داد. مردم و جوانان معترض پس از پایان نماز جمعه در اعتراض به سرکوب مردم به خیابان‌های این شهر آمده بودند. نیروهای امنیتی به سمت مردم بی‌دفاع و بی‌سلاح آتش گشودند. در این جنایت علیه بشریت بیش از ۱۰۰ تن کشته و شمار بسیار زیادی از مردم زخمی شدند. درمیان کشته‌شدگان از کودکان ۸ تا ۱۰ ساله تا مادران مسن وجود داشتند.

کانون حقوق بشر ایران را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:
تلگرام / توییتر / اینستاگرام / یوتیوب / فیسبوک

اشتراک:

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

نوشته‌های پر بیننده

بایگانی وبلاگ

بازدید وبلاگ