کانون حقوق بشر ایران، بازتاب خبرها و صدای کلیه زندانیان با هر عقیده و مرام و مسلک از ترک و لر و بلوچ و عرب و کرد و فارس

صدور حکم اعدام یک زندانی در زندان بم

۱۲ شهریور, ۱۴۰۳دسته‌بندی اعدام


این زندانی به نام عباس تورنجی، ۳۸ ساله، متاهل و دارای ۲فرزند به اتهام قتل یک مامور اطلاعاتی به اعدام محکوم شده است. وی متهم به قتل یک مامور اطلاعاتی که برادر رئیس اطلاعات نیروی انتظامی شهرستان بم بوده، می‌باشد

به گزارش کانون حقوق بشر ایران، دوشنبه ۱۲شهریورماه ۱۴۰۳، یک زندانی در زندان بم به اعدام محکوم شده است. بنا به گزارشات رسیده به کانون حقوق بشر ایران، یک زندانی به نام عباس تورنجی، ۳۸ ساله، متاهل و دارای ۲فرزند به اتهام قتل یک مامور اطلاعاتی به اعدام محکوم شده است. وی متهم به قتل برادر رئیس اطلاعات نیروی انتظامی شهرستان بم است.

به گفته این منبع موثق، این شخص در اقدامی ضدانسانی و ضداخلاقی برای نوامیس مردم ایجاد مزاحمت می‌کرد. این موضوع باعث خشم اهالی محل و شهر شده بود. مردم و جوانان بم اقدام به از میان برداشتن این فرد کردند. اما ماموران امنیتی و اطلاعاتی عباس ترنجی را به اتهام قتل وی بازداشت و به در دادگاه به اعدام محکوم کردند.

این حکم در صورت اعتراض به دیوان عالی ارجاع داده خواهد شد.


زندانی سیاسی مریم مهرابی، وخامت وضعیت جسمی بعد از یک ماه اعتصاب غذا

پیوستن شماری از زندانیان زندان بم به کارزار سه شنبه های نه به اعدام

منشور جهانی حقوق بشر به عنوان یک سند بین‌المللی مهم، حقوق اساسی و بنیادین تمامی انسان‌ها را بدون در نظر گرفتن نژاد، رنگ، جنس، زبان، دین، عقیده سیاسی یا هر نظر دیگر، اصل و نسب ملی یا اجتماعی، دارایی، تولد یا هر وضعیت دیگری، تضمین می‌کند.

ماده سوم این منشور صراحتاً بیان می‌کند: هر فرد حق حیات دارد. این حق مشمول هیچگونه محرومیتی نمی‌شود مگر به موجب حکم صادره از دادگاهی صالح در اثر ارتکاب جرمی که مطابق قانون، جرم محسوب شود.

حکم اعـدام به عنوان بالاترین مجازات، به طور مستقیم با این ماده از منشور جهانی حقوق بشر در تضاد است. چرا که:

حق حیات: حق حیات به عنوان یک حق بنیادین و غیر قابل سلب مطرح می‌شود. حکم اعـدام این حق را سلب می‌کند.

عدم برگشت‌پذیری: در صورت اجرای حکم اعـدام، امکان جبران اشتباه قضایی وجود ندارد.

شکنجه و رفتار غیرانسانی: برخی از روش‌های اجرای حکم اعـدام به عنوان شکنجه و رفتار غیرانسانی تلقی می‌شوند که این خود مغایر با مفاد منشور جهانی حقوق بشر است.

کانون حقوق بشر ایران را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:
تلگرام / توییتر / اینستاگرام / یوتیوب / فیسبوک

اشتراک:

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

نوشته‌های پر بیننده

بایگانی وبلاگ

بازدید وبلاگ