کانون حقوق بشر ایران، بازتاب خبرها و صدای کلیه زندانیان با هر عقیده و مرام و مسلک از ترک و لر و بلوچ و عرب و کرد و فارس

اعدام ۳زندانی در زندان‌های تبریز و اصفهان

۱۴ مرداد, ۱۴۰۳دسته‌بندی اعدام


ماده سوم منشور جهانی حقوق بشر، صراحتا بیان می‌کند: هر فرد حق حیات دارد. این حق مشمول هیچگونه محرومیتی نمی‌شود. حکم اعدام به عنوان بالاترین مجازات، به طور مستقیم با این ماده از منشور جهانی حقوق بشر در تضاد است

به گزارش کانون حقوق بشر ایران، یک‌شنبه ۱۴مردادماه ۱۴۰۳، سه زندانی در زندان‌های تبریز و اصفهان اعدام شدند. سحرگاه شنبه ۱۳مردادماه ۱۴۰۳، دو زندانی به اسامی حسین صالحی و مرتضی سیف‌زاده در زندان تبریز اعدام شدند. این دو در یک پرونده مشترک به اتهام مرتبط با مواد مخدر بازداشت و به اعدام محکوم شده بودند. مرتضی سیف‌زاده، ۳۷ساله پدر یک فرزند، اهل هشترود، پیش از بازداشت راننده اتوبوس در خط تهران ـ تبریز بوده است. حسین صالحی نیز ۳۰ ساله بود.

بامداد روز چهارشنبه ۱۰مردادماه ۱۴۰۳، یک زندانی به نام کاظم فاتحی درزندان دستگرد اصفهان اعـدام شد. کاظم فاتحی، ۳۵ساله و اهل کاشان بود. وی ۳سال پیش در یک نزاع جمعی به اتهام قتل بازداشت و به اعـدام محکوم شده بود. اعـدام این ۳زندانی تا کنون توسط رسانه‌های داخلی و سایت‌های قوه قضاییه منتشر نشده است.

اعـدام ۲زندانی در زندان پارسیلون خرم‌آباد

زندانی سیاسی زینب جلالیان، تشدید بیماری به دلیل ادامه محرومیت از درمان

اعدام ۴زندانی در زندان پارسیلون خرم‌آباد

بامداد روز شنبه ۱۳مردادماه ۱۴۰۳، دو زندانی در زندان پارسیلون خرم‌آباد اعدام شدند. این ۲زندانی احمدرضا تونی و مالک اشتر نام داشتند. احمدرضا تونی ۴۷ ساله و مالک اشتر ۳۵ساله هر دو اهل دزفول بودند. این دو با هم نسبت خانوادگی داشته و ۴سال قبل به اتهام مرتبط با مواد مخدر بازداشت و به اعدام محکوم شده بودند.

سحرگاه پنج‌شنبه ۱۱مردادماه ۱۴۰۳، دو زندانی در زندان پارسیلون خرم‌آباد اعدام شده‌اند. این دو زندانی پیش‌تر به اتهام مرتبط با مواد مخدر بازداشت و به اعدام محکوم شده بودند. هویت یکی از زندانیان حامد پارسه می‌باشد. خبر اعدام این ۴زندانی توسط رسانه‌های داخلی و یا سایت‌های قوه قضاییه منتشر نشده است.

اعدام ۲زندانی در زندان وکیل‌آباد مشهد

دو زندانی در زندان وکیل‌آباد مشهد اعدام شدند. حکم اعدام این ۲زندانی بامداد روز چهارشنبه ۱۰مردادماه ۱۴۰۳، در محوطه زندان اجرایی شد. این زندانیان موسی(اسماعیل) نجار و رمضان غلامیان نام داشتند و هر دو اهل مشهد بودند. این زندانیان پیش از این به اتهام قتل بازداشت و به اعدام محکوم شده بودند.

خبر اعدام این ۲زندانی تا کنون در رسانه‌های داخلی و یا سایت‌های قوه قضاییه منتشر نشده است.

اعدام یک زندانی در زندان زاهدان

به گزارش حال‌وش یک زندانی در زندان مرکزی زاهدان اعـدام شد. این زندانی فضل‌احمد فاتح‌نیا(زرکزهی) فرزند آقا نور، ۳۰ساله، پدر ۳فرزند و ساکن زهک در استان سیستان و بلوچستان بود. وی در سال ۱۴۰۱به اتهام قتل بازداشت و توسط دادگاه کیفری زابل به اعـدام محکوم شده بود.

مغایرت حکم اعدام با منشور جهانی حقوق بشر

منشور جهانی حقوق بشر به عنوان یک سند بین‌المللی مهم، حقوق اساسی و بنیادین تمامی انسان‌ها را بدون در نظر گرفتن نژاد، رنگ، جنس، زبان، دین، عقیده سیاسی یا هر نظر دیگر، اصل و نسب ملی یا اجتماعی، دارایی، تولد یا هر وضعیت دیگری، تضمین می‌کند.

ماده سوم این منشور صراحتاً بیان می‌کند: “هر فرد حق حیات دارد. این حق مشمول هیچگونه محرومیتی نمی‌شود مگر به موجب حکم صادره از دادگاهی صالح در اثر ارتکاب جرمی که مطابق قانون، جرم محسوب شود.”

حکم اعـدام به عنوان بالاترین مجازات، به طور مستقیم با این ماده از منشور جهانی حقوق بشر در تضاد است. چرا که:

حق حیات: حق حیات به عنوان یک حق بنیادین و غیر قابل سلب مطرح می‌شود. حکم اعـدام این حق را سلب می‌کند.

عدم برگشت‌پذیری: در صورت اجرای حکم اعـدام، امکان جبران اشتباه قضایی وجود ندارد.

شکنجه و رفتار غیرانسانی: برخی از روش‌های اجرای حکم اعـدام به عنوان شکنجه و رفتار غیرانسانی تلقی می‌شوند که این خود مغایر با مفاد منشور جهانی حقوق بشر است.

سپاه پاسداران بزرگترین کارتل حمل و توزیع مواد مخدر

دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد (UNODC) در سال 2008، سپاه پاسداران را به عنوان یکی از بازیگران اصلی در قاچاق مواد مخدر به اروپا شناسایی کرد. گزارش‌های متعدد نشان می‌دهد که نیروی قدس سپاه، شاخه برون‌مرزی سپاه، از درآمد حاصل از این قاچاق برای حمایت از گروه‌های شبه‌نظامی در منطقه، از جمله حزب‌الله لبنان، استفاده می‌کند. این درآمد همچنین برای تأمین مالی فعالیت‌های تروریستی و سرکوب مخالفان در داخل ایران به کار می‌رود.

تحقیقات نشان می‌دهد که سپاه از مسیرهای مختلفی برای قاچاق مواد مخدر استفاده می‌کند، از جمله قاچاق از طریق مرزهای شرقی ایران با افغانستان و پاکستان. همچنین، شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد سپاه از شبکه‌های قاچاق مواد مخدر برای پولشویی و دور زدن تحریم‌ها استفاده می‌کند.

کانون حقوق بشر ایران را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:
تلگرام / توییتر / اینستاگرام / یوتیوب / فیسبوک

اشتراک:

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

نوشته‌های پر بیننده

بایگانی وبلاگ

بازدید وبلاگ