کانون حقوق بشر ایران، بازتاب خبرها و صدای کلیه زندانیان با هر عقیده و مرام و مسلک از ترک و لر و بلوچ و عرب و کرد و فارس

زندانی سیاسی مسعود جامعی محرومیت از درمان به دستور مقامات زندان شیبان اهواز

۱۳ شهریور, ۱۴۰۳دسته‌بندی حقوق بشر


زندانی سیاسی مسعود جامعی در تاریخ ۱۰مرداد ماه ۱۴۰۲، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد وی مدت‌ها تحت شکنجه و بازجویی بدون حضور وکیل قرار داشت. وی هم اکنون در زندان شیبان اهواز زندانی است

به گزارش کانون حقوق بشر ایران، سه‌شنبه ۱۳شهریورماه ۱۴۰۳،‌ وضعیت جسمی زندانی سیاسی مسعود جامعی پس از ۱۳ماه بازداشت وبلاتکلیفی بحرانی گزارش شده است. وی از بیماری‌های سرطان معده، کبد و فشار خون رنج می‌برد اما به دستور مقامات زندان شیبان اهواز از دسترسی به رسیدگی‌های پزشکی محروم است. زندانی سیاسی مسعود جامعی نیاز به درمان در مراکز خارج از زندان دارد اما مقامات زندان اجازه درمان را به وی نمی‌دهند.

زندانی سیاسی مسعود جامعی در تاریخ ۱۰مرداد ماه ۱۴۰۲، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد وی مدت‌ها تحت شکنجه و بازجویی بدون حضور وکیل قرار داشت. او پس از پایان دوران بازجویی به زندان شیبان اهواز منتقل شد. بیماری‌های وی به دلیل شکنجه‌ها در دوران بازجویی وشرایط سخت زندان تشدید شده است.

اتهامات مطروحه علیه زندانی سیاسی مسعود جامعی عبارتنداز: «افساد فی‌الارض، عضویت در سازمان مجاهدین خلق ، اجتماع و تبانی به قصد براندازی حکومت».  تاکنون زمان مشخصی برای برگزاری دادگاه وی اعلام نشده است. وی پس از ۱۳ماه بازداشت هم ‌چنان به صورت بلاتکلیف در زندان شیبان اهواز زندانی می‌باشد.

زندانی سیاسی مسعود جامعی در حال حاضر از مشکلات شدید جسمی رنج می‌برد. وی مبتلا به سرطان معده است. مقامات زندان شیبان اهواز نیز هیچ اقدامی برای رفع این مشکل وی نمی‌کنند. بخشی از مشکلات جسمی وی به شرح زیر است:

سرطان بدخیم معده، بیماری کبد چرب که به علت غذای نامناسب زندان است، فشار خون بالا، عفونت شدید داخلی .

زندانی سیاسی مسعود جامعی ۴۷ ساله، متاهل دارای ۴فرزند و از اهالی روستای شاخکوپال از توابع شهرستان اهواز است. وی پیش از بازداشت در شرکت ملی نفت شاغل بود.

اعدام ۲زندانی در زندان مرکزی اصفهان

سی و دومین کارزار “سه‌شنبه‌های نه به اعدام”، گسترش کارزار به ۲۱زندان در آستانه سالگرد اعتراضات ۱۴۰۱

شرایط غیرانسانی حاکم بر زندان شیبان اهواز

پیش از این کانون حقوق بشر ایران، بر اساس گزارش‌های رسیده از زندان شیبان اهواز افشا کرده بود که مقامات این زندان مرگ خاموش زندانیان سیاسی را تدارک می‌بینند. بنا بر اطلاعات موثقی که فعالان حقوق‌بشر از بزرگترین زندان استان خوزستان به دست آورده‌اند؛ بیش از ۷۰زندانی سیاسی تنها در بند ۵ زندان شیبان اهواز به سر می برند. همه این زندانیان سال‌های طولانی را در بازداشت و زندان بوده و در اثر شرایط بد زندان و شکنجه‌هایی که بر آنها اعمال شده دچار بیماری‌های متعدد شده‌اند.

مقامات زندان با مخالفت غیرقانونی با اعزام زندانیان برای درمان به مراکز پزشکی بیرون از زندان شیبان عملا مرگ خاموش آنها را تدارک می‌بینند.

مخالفت غیرقانونی با درمان زندانیان سیاسی زندان شیبان از سوی مقامات زندان و نهادهای امنیتی در حالی است که این زندان فاقد کمترین امکانات و تجهیزات رسیدگی پزشکی است.

نقض قوانین جهانی حقوق بشر با زندانی کردن بیماران



زندانی کردن بیماران و رسیدگی نکردن به بیماری‌های آنها ، نقض آشکار اصول بنیادین منشور جهانی حقوق بشر است. این عمل نه تنها خلاف اصول انسانی و اخلاقی است، بلکه با بسیاری از مواد این منشور نیز مغایرت دارد.

برخی از مهم‌ترین موادی که با این عمل نقض می‌شوند، عبارتند از:

حق حیات (ماده ۳): این ماده به صراحت بیان می‌کند که هر فرد حق زندگی دارد. زندانی کردن بیمار به ویژه در شرایطی که دسترسی به مراقبت‌های پزشکی مناسب وجود نداشته باشد، این حق بنیادین را نقض می‌کند.

منع شکنجه و رفتار غیرانسانی (ماده ۵): این ماده هرگونه شکنجه یا رفتار یا مجازات بی‌رحمانه، غیرانسانی یا تحقیرآمیز را ممنوع می‌کند. زندانی کردن بیمار در شرایط نامناسب و بدون دسترسی به مراقبت‌های پزشکی، می‌تواند نوعی شکنجه یا رفتار غیرانسانی محسوب شود.

اصل برابری (ماده ۷): این ماده بیان می‌کند که همه افراد برابر قانونند و حق دارند بدون تبعیض از حمایت برابر قانون برخوردار شوند. زندانی کردن بیمار به دلیل بیماری او، نوعی تبعیض محسوب می‌شود.

کانون حقوق بشر ایران را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:
تلگرام / توییتر / اینستاگرام / یوتیوب / فیسبوک

اشتراک:

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

نوشته‌های پر بیننده

بایگانی وبلاگ

بازدید وبلاگ