کانون حقوق بشر ایران، بازتاب خبرها و صدای کلیه زندانیان با هر عقیده و مرام و مسلک از ترک و لر و بلوچ و عرب و کرد و فارس

سیرک انتخابات، مقاومت زندانیان در برابر فشار و تهدید مقامات زندان برای رای دادن

۱۵ تیر, ۱۴۰۳ دسته‌بندی گزارش ویژه


مقامات زندان‌ها در شهرهای مختلف تلاش می‌کنند با فشار و تهدید زندانیان را وادار به شرکت در انتخابات و دادن رای کنند اما با مقاومت شدید آنها روبرو شده‌اند

به گزارش کانون حقوق بشر ایران، جمعه ۱۵تیرماه ۱۴۰۳، با توجه به تحریم سراسری انتخابات توسط مردم ایران و تکرار نه تاریخی به حاکمیت سرکوب، مقامات زندان‌ها در شهرهای مختلف تلاش می‌کنند با فشار و تهدید زندانیان را وادار به شرکت در انتخابات و دادن رای کنند.

مقامات زندان اوین یک صندوق سیار رای را به بند زنان زندان اوین برده‌اند اما کسی حاضر به رای دادن نشده است.

گزارش‌هایی که از داخل زندان‌های استان لرستان، کرج، وکیل‌آباد مشهد، عادل‌آ‌باد شیراز به دست ما رسیده که عینا منعکس می‌کنیم:

« ـ امروز جمعه ۱۵ تیر ماه ۱۴۰۳ِ در استان لرستان به مقامات زندان‌های این استان دستور داده شده که از زندانیان باید رأی بگیرند. بنابراین مقامات زندان به زندانیان زندان‌های مرکزی و پارسیلون خرم آباد، تیرچه بلوک بروجرد، مرکزی دورود و زندان مرکزی الیگودرز گفته‌اند که رأی گیری اجباری است و باید رأی بدهند. بنابراین زندانیان رأی باز برای حضور در حوزه های واقع در زندان احضار شده‌اند تا میزان آراء را بالا ببرند.

ـ در زندان مرکزی کرج ۲۰۰ تن از زندانیان رأی باز این زندان به زور و اجبار توسط خزایی رئیس زندان به پای صندوق اخذ رأی برده شدند.

ـ در زندان وکیل آباد مشهد روز پنجشنبه مقامات زندان به زندانیان رأی باز گفتند:«همگی شناسنامه و کارت ملی برای شرکت در انتخابات بیاورید و همه باید رأی بدهید. کسی هم حاشیه درست نکند. هر کسی هم رأی ندهد نمی تواند به خانه برود و باید به زندان دوباره بازگردد».

اما زندانیان به این امر اعتراض کرده و این برنامه را منتفی کردند.

به گفته همین منبع حتی خیابان های مشهد هم بر خلاف هر جمعه خیلی خلوت است و کسی در آن نیست و در حوزه های رأی گیری پرنده هم پر نمی زند.

ـ بر اساس اخبار رسیده از زندان مرکزی شیراز، زندانیان سیاسی این زندان انتخابات نمایشی را تحریم کردند. به طوری که مقامات زندان حتی جرئت نکردند که صندوق برای اخذ رأی به بند بیاورند.»

فیلم‌های کسادی بی‌سابقه انتخابات دور دوم ریاست جمهوری در شهرهای مختلف

سیرک انتخابات، فشار به زندانیان برای وادار کردن آنها به رای دادن


فشار به زندانیان لاهیجان و زاهدان برای وادار کردن به رای دادن

بنا به گزارش‌هایی که از زندان مرکزی لاهیجان ارسال شده است مقامات زندان به زندانیان وعده‌ داده‌اند که اگر در انتخابات شرکت کنند به آنها مرخصی داده می‌شود. اما زندانیان به آنها گفته‌اند که ما شناسنامه و کارت ملی نداریم و رای نمی‌دهیم.

بر اساس گزارش‌های رسیده از زندان زاهدان از اول صبح به زندانیان گفته شد که هر کس شماره ملی دارد برأی دادن رأی آماده باشد. اما پس از ساعتی از زندانیان اتباع خارجی از جمله زندانیان تبعه افغانستان نیز خواسته شد که برأی دادن رأی پای صندوق بروند. به زندانیان وعده دادند که در صورت دادن رأی به آنها تایم تلفن اضافه و مرخصی داده خواهد شد.

پس از اینکه جمعی از زندانیان حاضر نشدند به پای صندوق رأی بروند، به آنها برگه‌ای داده شد که بنویسید در انتخابات شرکت نمی کنیم ولی هیچ تسهیلاتی از جمله مرخصی نیز نمی خواهیم. آنها تهدید شدند که از کلیه تسهیلات زندان محروم خواهند شد.

بر اساس همین گزارش زندانیانی که حاضر به دادن رأی شدند، برگه های سفید را انگشت زدند و حتی به آنها اجازه داده نشد که خودشان به کسی رأی بدهند.

بیانیه تحریم انتخابات توسط زندانیان قزلحصار کرج

زندانیان در زندان قزلحصار کرج طی بیانیه‌ای سیرک انتخابات حکومت را تحریم کرده و نوشته‌اند:

« ما به چی رأی بدهیم؟ به کی رأی بدهیم؟ به کسانی رأی بدهیم که ما را زندانی کرده و هر روز از جانب آنها مورد شکنجه و اذیت و آزار هستیم؟ به کسانی رأی بدهیم که هر روز زندانیان را برای اعدام می‌برند؟ ما هرگز به این دزدان و قاتلان و شکنجه‌گران رأی نمی‌دهیم به بقیه برادران و رفقایمان در سایر زندان‌ها پیام‌مان این هست که به صندوق‌های رأی نزدیک نشوند. هزینه آن هم هر چه باشد بدتر از سیاهی که الان در آن گرفتاریم نیست.»

کانون حقوق بشر ایران را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:
تلگرام / توییتر / اینستاگرام / یوتیوب / فیسبوک

اشتراک:

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

نوشته‌های پر بیننده

بایگانی وبلاگ

بازدید وبلاگ