کانون حقوق بشر ایران، بازتاب خبرها و صدای کلیه زندانیان با هر عقیده و مرام و مسلک از ترک و لر و بلوچ و عرب و کرد و فارس

اعدام یک جوان ۲۸ساله در زندان مرکزی تبریز

۱۲ تیر, ۱۴۰۳دسته‌بندی اعدام


بسیاری از اعدام‌ها در ایران با نقض قوانین حقوق بشر همراه است. متهمان، اغلب بدون دسترسی به وکیل انتخابی یا روند دادرسی عادلانه، به اعدام محکوم می‌شوند

به گزارش کانون حقوق بشر ایران، سه‌شنبه ۱۲تیرماه ۱۴۰۳، یک جوان ۲۸ساله در زندان مرکزی تبریز اعدام شد. خبرگزاری رکنا در خبری که روز سه‌شنبه ۱۲تیرماه ۱۴۰۳ منتشر کرد از اعدام این جوان ۲۸ ساله خبر داد. این جوان به اتهام قتل بازداشت و توسط شعبه سوم دادگاه کیفری یک آذربایجان شرقی به اعدام محکوم شده بود. این خبرگزاری تاریخ اجرای حکم و هویت زندانی را منعکس نکرده است.

“کارزار سه‌شنبه‌های نه به اعدام” بیست‌و‌سومین هفته پیاپی از اعتصاب غذا در زندان‌های مختلف ـ پیوستن زندان تبریز به کارزار نه به اعدام

اعدام ۲زندانی تبعه افغانستان در زندان عادل‌آباد شیراز


افزایش آمار اعدام‌ها در سایه بحران‌های اقتصادی

در سایه بحران اقتصادی فلج‌کننده‌ ناشی از غارتگری سران حکومت، آمار اعـدام‌ها در کشور به طور نگران‌کننده‌ای رو به افزایش است. این موج اعـدام‌ها که عمدتاً جرائم مرتبط با مواد مخدر و قتل می‌باشد، در رابطه مستقیم با فقر و فساد اقتصادی است که کشور را فرا گرفته است.

آمار اعـدام‌ها در یک سال گذشته بالاترین آمار اعـدام در 8 سال گذشته بوده است. این آمار نشان‌دهنده تشدید روند خشونت دولتی است که به جای پاسخ به چالش‌های اقتصادی و اجتماعی متعددی که مردم با آن دست به گریبان هستند به اعـدام روی آورده است.

در حالی که سران حکومت تلاش می‌کنند افزایش اعـدام‌ها را به عنوان راه حلی برای مقابله با جرم و جنایت، به ویژه قاچاق مواد مخدر، نشان دهند، مردم معتقدند که این مجازات‌ها نه تنها بازدارنده نیستند، بلکه ریشه مشکلات را حل نمی‌کنند و صرفاً ابزاری برای سرکوب نارضایتی‌های عمومی و حفظ قدرت در دستان سران حکومت می‌باشد.

نقض قوانین حقوق بشر در روند دادرسی

علاوه بر این، بسیاری از اعـدام‌ها در ایران با نقض قوانین حقوق بشر همراه است. متهمان، اغلب بدون دسترسی به وکیل انتخابی یا روند دادرسی عادلانه، به اعـدام محکوم می‌شوند. گزارش‌های متعددی از شکنجه و اعترافات اجباری در زندان‌ها حکایت دارند که نشان‌دهنده بی‌اعتنایی سیستم قضایی ایران به حقوق اولیه انسانی است.

جامعه جهانی، به ویژه سازمان‌های حقوق بشری، بارها نسبت به افزایش اعـدام‌ها در ایران ابراز نگرانی کرده و خواستار توقف این اقدامات وحشیانه شده‌اند.

کانون حقوق بشر ایران را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:
تلگرام / توییتر / اینستاگرام / یوتیوب / فیسبوک

اشتراک:

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

نوشته‌های پر بیننده

بایگانی وبلاگ

بازدید وبلاگ